Den första dödsmetallen

Den första dödsmetallen

Dödsmetall är musik för sanna individualister. Musik som skrivs i periferin av samhället och som till stora delar ignoreras av mainstream-medier. Frågan är vilken som var det första bandet som släppte en skiva som skulle kunna kallas ”dödsmetall”? Som genre betraktad går det, precis som när det gäller andra tunga musikgenrer, att spåra den ända tillbaka till hårdrockens dagar. För det här inläggets syfte räcker det med att hitta var dödsmetallen separerade från den genre som föregick den: trash-metallen.

Oavsett om du spelar Trash eller dödsmetall finns det ingen anledning att bo eller leva i mörker. Eller kanske har ni en replokal som behöver rustas upp? Då är det till Buildor ni ska vända er. De erbjuder ett brett sortiment av byggvaror och inredningsdetaljer som passar alla stilar.

Dödsmetallen föddes ur trash-metal

Dödsmetallen föddes alltså ur en annan tung musikgenre vanligtvis känd som Trash Metal (vars mest kända representanter väl är Metallica). Att komma fram till en ungefärlig historia som leder upp till det första dödsmetall-albumet är relativt okontroversiellt. Några viktiga Trash Metal-album som av många anses leda fram till dödsmetallen är bland andra Celtic Frost med Morbid Tales och To Mega Therion. Skivorna introducerade många experimentella grepp som senare skulle visa sig haft stort inflytande över dödsmetallen. Den största föregångaren är emellertid Slayer och deras monumentala album Reign in Blood. Aldrig tidigare hade ett band, på ett stort skivbolag, släppt ett album som var lika mörkt, snabbt och tungt. Det influerade tusentals band som följde i dess kölvatten.

Första dödsmetallplattan – två kandidater

Vilken som är den första plattan i genren dödsmetall brukar stå mellan två album: Possessed med Seven Churches och Death med Scream Bloody Gore. Den sistnämnda är förmodligen skivan som är att betrakta som den första dödsmetall-skivan någonsin. Till skillnad från Seven Churches som sitter på gränsen mellan Trash- och Dödsmetall befinner sig Scream Bloody Gore helt på nytt territorium. Den dödsmetall som debuterade på Deaths album var snabbare och tyngre än trashmetallen och kröntes av demonisk sång och texter som obskyra ting – till större delen inspirerade av skräckfilmer.

Dödsmetall som genre skulle komma att bli än mer tydligt definierad på uppföljaren till Scream Bloody Gore: Leprosy. Uppföljaren markerade den tidpunkt då dödsmetallen slutligen mognade som konstform. Efter de två plattorna började det bildas en scen med band som Cannibal Corpse, Nile och Devourment i USA. Sverige finns såklart också representerade på världskartan med band som Meshuggah och Bloodbath. Genren var förstås också stor i Norge under många år på 90-talet, även om många förmodligen betraktar det mesta som kommer därifrån som ”black metal” snarare än dödsmetall. Vissa skulle förmodligen föredra att hålla täta skott mellan de båda genrerna med tanke på allt som hände kring black metal under 90-talet i Norge. Men det är en historia för ett annat inlägg.